31 augusti 2015

Fantastiska smaker

För bara några år sedan var mitt matintresse väldigt obefintligt. Visst har jag alltid älskat mat, men verkligen inte att tillaga den, och jag har heller inte haft någon kärlek till själva råvaran. Som jag tidigare skrivit om på den här bloggen, har detta gradvis förändrats under de senaste fyra åren och idag "går jag igång" på spännande smaker, nya och oväntade kombinationer och kan inte sluta fascineras över allt gott som går att tillaga.

I senaste numret av Buffé (som för övrigt stod för enormt mycket inspiration den här månaden), får vi möte Yotam Ottolenghi - mannen som beskrivs som han som gjorde grönsaker sexigt. Det här reportaget älskar jag och var därför bara tvungen att prova ett av dem idag. Igår plockade jag av våra egenodlade salladsärter, så tajmingen kunde inte bli bättre. Och, kära läsare - den här upplevelsen var fenomenal. Jag kan inte förstå hur så enkla smaker kan bli så vansinnigt goda ihop. Ni måste prova den här tahinisåsen - med äppelcidervinäger, soja, honung och vitlök - som i kombination med grönsakerna, koriandern och sesamfrön blir sanslöst gott. Trodde aldrig att broccoli kunde lyftas till sådana smaknivåer. Över huvud taget är alla sorters såser på tahini min nya last. Därför tänkte jag snart prova varianten med ingefära och mynta som också finns med under Ottolenghis recept. Spana in tidningen för mer inspiration!


Receptet hittar du här. Jag lade till sojabönor för att få mer proteiner. Det ska också sägas att detta långt ifrån är en mättande lunch, utan den behöver kompletteras med annat ur näringssynvinkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar