20 augusti 2013

Snabblagat till kvällen

Idag blev det lite mycket på schemat så det var en hungrig mamma och en ännu hungrigare son som kom hem från stan och snabbt behövde mat! Den här varianten på sallad tröttnar jag aldrig på! Spenat, paprika, tomater, gurka, quinoa, bacon, halloumi och en hummus till det.

Jag har aldrig tahini i min hummus som det egentligen är i ett grundrecept. Jag skulle gärna prova, men är väldigt allergisk mot jordnötter och är lite rädd för den där pastan av sesamfrön som kan innehålla spår av just jordnötter. Vi får se om jag vågar mig på det framöver, med största säkerhet är det ingen fara. Och vill man kan man nog göra egen tahini på oskalade sesamfrön. Det tål att forskas i! Men tills dess, såhär gör du min variant på hummus:

Ett paket ekologiska kikärtor
En eller två vitlöksklyftor
En rejäl skvätt olivolja
Några matskedar crème fraîche
Salt och vitpeppar
Och sist, men otroligt viktigt för den goda smaken - pressa ner citronsaft och mixa till bra konsistens. Skulle kunna äta det till varje måltid, så gott! Och perfekt att dippa grönsaker i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar