6 mars 2014

Bananplättar

Varierade och nyttiga mellanmål är något jag älskar att grotta ner mig i. Jag blir så lycklig då jag hittar nya varianter, då det är något jag äter två gånger om dagen, och det ena med storebror på eftermiddagen. Utan mina mellanmål blir jag en riktigt dålig version av mig själv - trött, grinig och dessutom väldigt sötsugen efter de större målen om jag inte ätit var tredje timma tidigare på dagen. En absolut favorit hos både mig och storebror är bananplättar. Tidigare gjorde jag dem bara på banan och ägg, men för att öka näringen i dem har jag börjat med en ny variant. Såhär gör jag:

Mosa valfritt antal bananer i en skål. Jag brukar oftast göra på två stycken, då blir det ca 10 plättar. Lägg en 1/2 dl havregryn (har du fler bananer tar du mer) i ett glas och häll på en skvätt mjölk, eller annan valfri vätska så att det precis täcker grynen. Låt grynen stå och svälla en stund. Tillsätt 2-3 ägg (beroende på storlek) i de mosade bananerna. Blanda ner havregryn och ev smaksättare, tex vaniljpulver eller kanel. Stek i kokosolja eller smör och servera med valfritt tillbehör. Det blir alltid några plättar över då vi ätit och dessa är perfekta att lägga in burk och ta med till lekplatsen eller när man ska ut på andra äventyr!

2 kommentarer:

  1. Det här måste testas :) Blev glad att det inte var någon mejeriprodukt som inte finns här heller. Å nu kan jag äta mejeriprodukter igen :) Estrids mage tål det nu, det är bara det där med lök nu :) LYCKA att möla i sig glass i stora lass.

    SvaraRadera
  2. Åh så härligt!! Bara bra nyheter med andra ord :)

    SvaraRadera