28 juni 2015

Frukost till barnen

Önskar så att jag hade ännu mer tid för den här bloggen – i mitt huvud och i min lilla inspirationsbok finns massor av inlägg som jag vill dela med er! Ni är en skara som läser bloggen, och jag blir alltid otroligt glad då jag får veta att ni blir inspirerade av att läsa, det är en superstor motivation för mig att klämma in tid för att sätta mig vid datorn.

Idag tänkte jag tipsa om frukost för barn. Ulrika Hoffer skriver i sin bok Råsmart Familj, om hur jordbruket och industrialiseringen har påverkat vår kost, genom uppkomsten av pastöriserad mjölk, raffinerat mjöl och socker och en väldigt stor tillgång till mat. Vi lever längre, men vi har också stora problem med sjukdomar i västvärlden – fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar. Över hundra år gammal forskning visar att dessa sjukdomar inte fanns i de mer primitiva samhällen av världen, men i de delar där man åt västerländsk kost, fanns också sjukdomarna.

Sedan skriver hon: ”Det är till exempel inte alls ovanligt att en dag ser ut såhär i en barnfamilj:”


Precis som Ulrika skriver i sin bok, så tror jag inte att socker, mjöl eller mjölk ställer till det för vår hälsa, så länge vi äter det i rimliga mängder. Men när en hel dag innehåller stora mängder av detta och har avsaknad av grönsaker och bra proteinkällor – då tror jag inte att det är märkligt att vi blir allergiska. För mig känns det som en ganska solklar anledning till att diabetes och gluten- och mjölkintoleransen har ökat lavinartat.

Detta sunda förnuft är utgångspunkten i vår familjs kost. Barnen äter bröd, pannkakor, choklad, tårta och glass – i rimliga mängder. De älskar detta - jag skulle ljuga om jag sa något annat! Men något som gör mig väldigt glad, är att de också kan bli lika glada för några torkade fikon eller dadlar, en skål med kikärtor eller en morot. Och där är jag ganska övertygad om att det handlar om vad vi lär barnen - vi behöver inte alltid ge dem alternativen med raffinerat socker. Många påpekar då att fikon och dadlar också innehåller mycket socker – och ja, det gör det. Men det innehåller också väldigt många nyttiga ämnen som kroppen mår bra av, samtidigt som de helt saknar tillsatser i form av färgämnen eller förtjockningsmedel.


Frukosten för vår treåring innehåller oftast en skiva bröd med smoothie, alternativt turkisk yoghurt med bär och frön/gojibär/bipollen. Ettåringen äter antingen samma, eller havregyn- eller bovetegröt. Men vissa dagar försöker jag välja annat och det går faktiskt alldeles utmärkt för dem, de äter och står sig lika länge som på standardfrukosten. I helgen fick de smoothie med avokado, mango, spenat och chiafrön, och varsin tallrik med en halv avokado (att äta direkt ur skalet tycker treåringen är kul), pumpakärnor, gojibär, torkade äppelbitar, några ostskivor och en sked med kokosolja.

Källor: "Råsmart Familj", Ulrika Hoffer, 2011

1 kommentar:

  1. Jag läser ibland och blir så peppad! Bra skrivet Mia och så inspirerande!
    /Ylva (kollega med Anette)

    SvaraRadera