14 juli 2013

En god start på dagen

Under semestern kommer man ofta in i nya rutiner. Den sista veckan har jag startat morgonen med en kopp varmt citronvatten. Något jag tror stämmer väl, är att man bör ha en bra syrabas.balans i sin kropp för att motverka inre försurning. Väldigt många livsmedel vi äter är försurande och helst ska varje måltid bestå av 70% basbildande föda och 30% syrabildande. Jag har ganska nyligen lärt mig om detta och tror att det ligger mycket i det. En bra tips jag fått är att börja varje dag med en kopp varmt vatten med några citronskivor i. Citron är nämligen, tvärtemot vad man kan tro, basbildande. Välj gärna ekologisk citron eftersom citron annars är en av de allra mest besprutade frukterna. Till detta har jag druckit en grön smoothie som verkar utrensande. Det smakar skit, men gör gott. Jag har verkligen känt mig piggare under de dagar jag druckit detta på morgonen. I smoothien har jag haft:


en näve spenat
lite citronsaft
en bit gurka
en skvätt vatten
en tsk spirulinapulver
en bit färsk ingefära

Efter intaget har jag kört en halvtimmes yinyoga och kollat på Saltkråkan med min Lilleman och sen har vi ätit en god frukost. Semester när den är som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar