28 juli 2013

Ett litet knyte

Jag tror att vi är ganska många som har en ambition att äta fisk ett par dagar i veckan, men inte alltid riktigt lyckas. På senare tid har jag faktiskt ansträngt mig för att sätta fiskrätter på menyn och vi har lyckats hålla detta löfte till oss själva ganska bra. Oftast blir det lax en eller två dagar men jag försöker också köpa annan fisk. Något som är bland det godaste man kan göra på vit fisk, enligt min mening, är fiskknyten. Det går fort, är enkelt och man kan ta lite vad man har i kylen. Det smarrigaste är om man grillar sina knyten, men idag var vädrets makter emot oss, så de fick stå i ugnen i ca 20 minuter på 175 grader i stället.

Koka potatis och skiva eller skär ner den i mindre bitar. Lägg potatisen i portionsstorlekar på foliebitar. Sen är det tycke och smak som avgör ingredienserna! Idag tog min man körsbärstomater, purjolök, persilja, smör, citron, salt och vitpeppar. Och så fisken förstås, som du saltat och kryddat efter smak. Jag hade köpt kolja, som är ganska fast i konsistensen och som har väldigt lite ben, vilket är skönt då det även är små munnar som ska mättas. Vi serverade med ångkokt blomkål och edamamebönor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar