4 mars 2015

Jordgubbsglass

Den här eftermiddagen bjöd på vårväder, efter dagis gick vi till bäcken och kastade stenar och sen fick vi gå en runda och leta upp lillebrors mössa som han hade kastat av sig. Små saker blir till stora äventyr med barn! När vi kom hem gjorde vi glass och storebror fick bestämma smak. Efter en anings funderande och velande med citron och jordgubb, föll valet på sistnämnda.


Gör såhär: Tärna ner bananer i små bitar och förvara i frysen (detta är kanon att ha även i smoothies). Ta fram ett gäng och mixa med frysta jordgubbar, lite vaniljpulver och en skvätt av valfri mjölk (jag tog havre). Det var ingredienserna jag hann få i - med två små barn som helst vill ha allt man lagar, redan för fem minuter sedan och inte har tålamod att vänta, så blir resultatet inte alltid helt färdigt. Jag får i stället tipsa om vad som kan vara gott - men som jag helt enkelt prioriterade bort till förmån för det hundrade "mamma jag vill ha glass NUUUUU!". Med denna smaksättning kan jag tänka mig att lite rivet limeskal skulle vara supergott. 

De sista jordgubbarna kokade jag snabbt upp med lite agavesirap så att det blev sylt att ha på glassen. Barnen åt i raketfart och ettåringen åt till och med själv med skeden, det var tydligen värt att kämpa lite för att få i sig det... Med banan som bas kan man variera i all oändlighet. Förra veckan mixade vi bananerna med raw kakao och jag har även fått tips om att hallon och kardemumma ska vara en höjdare. Mango, blåbär, lingon - det finns garanterat en uppsjö med goda smaker att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar