17 september 2013

Ett slag för det gröna


Dessa fantastiska grönsaker! Jag känner mig så otroligt glad över att jag har ändrat min inställning till dessa underbara råvaror. Jag skulle ljuga om jag sa att jag varit en grönsaksälskare i hela mitt liv. Fram tills jag blev mamma (ja, ibland låter som om jag glorifierar detta moderskap, men för mig skedde väldigt många förändringar just i samband med det), så fanns det nog ungefär fyra grönsaker i mitt liv - gurka, tomat, olika sorters sallad och avokado. Jag visste verkligen inte hur gott grönsaker kan vara, och åt aldrig broccoli, blomkål, paprika eller olika sorters bönor och kål. I fredags var jag och handlade grönsaker på en handelsträdgård som säljer lokalt odlade, och i många fall ekologisk, frukter och grönsaker. Dessutom till fantastiska priser! 

Och jag kände mig glad när jag åkte därifrån, att en sådan upplevelse verkligen gör mig till en lycklig människa! Att jag kan ge mig själv och min familj denna gåva, mat som våra kroppar älskar och mår bra av, det är verkligen lycka för mig! Jag längtar efter att lära mig mer om vegetarisk mat, även fast jag inte på långa vägar har för avsikt att sluta med kyckling och fisk som det känns idag. Rött kött har jag dragit ner på, men vi äter köttfärs minst en gång i veckan. Så länge jag känner att min kropp mår väl, så tänker jag fortsätta med det. Så min uppmaning - ät mer grönt - det är fantastiskt gott och din kropp älskar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar