11 februari 2015

Matiga muffins

Idag har jag för första gången i mitt liv bakat muffins totalt på känn, helt utan recept. Jag fick inspiration från ett recept på frittatas i muffinsform, som jag lagade igår kväll, och blev sugen på att göra en glutenfri, matigare mellanmålsvariant, som är perfekt att ha i frysen. Så det blev en grundsmet med två varianter på fyllningar. För er skull så använde jag mått (till nästan alla råvaror i alla fall!). Barnens betyg var högt och de åt med glad aptit, så det här är en perfekt grej att ta fram ur frysen när man vill göra det enkelt för sig. Jag gör gärna dessa igen, men kanske med ännu mer fyllning. Varför inte lite tomatpure och oregano i smeten och parmesanost på toppen? Modifiera mera - kanske mitt nya motto?! 


1 dl linsmjöl
1 1/2 dl kikärtsmjöl
1 tsk bakpulver
1 msk kokossocker
1/2 tsk salt
25 g smör
ca 5 dl havredryck (mätte inte, utan tillsatte tills konsistensen var lagom)
2 ägg
vaniljpulver

Fyllning 1:
1 finriven morot
skalet från 1 apelsin

Fyllning 2:
Frysta blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Blanda samman alla torra ingredienser. Tillsätt havredryck och ägg. Rör sist ner det smälta och avsvalnade smöret. Fyll hälften av formarna med smet och tryck ner frysta blåbär i dessa. Vänd sedan ner en riven morot och skalet från en apelsin i smeten som är kvar, och häll ner i resterande formar. Grädda ca 20 min.

Mjöl: Självklart kan man använda vilket mjöl man vill. Jag upplever, då jag nu bakat vid två tillfällen på kikärts- och linsmjöl, att baktiden då blir något längre än med t. ex vanligt vetemjöl, kokosmjöl eller rismjöl.

Mjölk: Även här går det bra att baka med vilken sort man vill


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar