5 februari 2015

Kokosmjölk

När jag började öppna ögonen för tillsatser, så fanns det en del givna produkter som jag nästan kunde räkna ut innehöll mycket av detta.  Dessa var sådana jag i princip aldrig köpte hem - färgglada, sockrade produkter och överlag ohälsosamma halvfabrikat - det var knappast en överraskning att de fått färgämnen, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, surhetsreglerande medel eller förtjockningsmedel tillsatta. Men efter en tid började jag inse att tillsatserna fanns i mycket av den mat som både jag och många med mig ser på som hälsosam. Därför tänkte jag börja en kategori som tar upp just detta - sådant du kanske inte visste innehöll tillsatser, men där det finns alternativ som inte gör det.

Den naturliga och rationella frågan för mig blir - varför ska man tillsätta E-ämnen när det uppenbarligen går att tillverka och sälja alternativ till ungefär samma pris utan dessa tillsatser? Först ut i kategorin blir kokosmjölk.


Kokosnötextrakt 65%, vatten, förtjockningsmedel (E466), emulgeringsmedel (E435).
Cirkapris: 13 kr


Kokosextrakt (56%), Vatten, Stabiliseringsmedel: E466, Emulgeringsmedel: E471, Antioxidationsmedel: Citronsyra
Cirkapris: 12 kr


Kokosnöt* (60%), vatten, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl)*. *certifierad ekologisk
Cirkapris: 18 kr


Fruktkött från kokosnöt (60%), vatten, emulgeringsmedel (E471), stabiliseringsmedel (E466)
Cirkapris: 15 kr


Kokosnöt* (60 %), vatten* = KRAV-ekologisk ingrediens
Cirkapris: 17 kr

Som ni ser så skiljer sig innehållet mellan alla produkterna, men Kung Markattas är den enda som bara innehåller kokosnöt och vatten, och ändå har den ett lägre pris än Santa Marias ekologiska. Alla de övriga innehåller någon form av tillsats. Blue Dragon har tom citronsyra i sin produkt.

Kort om e-ämnena:
E466 framställs från cellulosa med hjälp av kemiska processer. E435 framställs syntetiskt genom reaktion mellan sorbitol, fettsyror och etylenoxid. E471 framställs av fetter och oljor eller glycerol, vissa från gris eller djur. Ingen av dessa har några dokumenterade effekter på vår hälsa. Med tanke på vilket enormt antal tillsatser som finns, är det ju omöjligt att ha forskningsrapporter och vetenskaplig grund för effekterna. Så bara för att det inte finns evident för en skadlig effekt, så betyder det ju inte att det garanterat är ofarligt för våra kroppar. Om det finns en produkt i samma kategori, som tillverkas, säljs och smakar bra utan dessa tillsatser, blir det ett självklart val för mig.

3 kommentarer:

  1. Bra info till en småbarnsmamma som inte alltid hinner läsa på förpackningar, men nu vet jag! Mer sådana här inlägg :)

    SvaraRadera
  2. Managed endeavors, and even novel products inside an industry, will show specific bothers for those doing the bundling. Farligt gods ADR

    SvaraRadera
  3. Garant, 80% kokosextrakt, vatten

    SvaraRadera