3 februari 2015

Hummus - en underbar röra!

Hummus, denna fantastiska röra som inte ser mycket ut för världen, men som smakar gudomligt - om jag fick välja bara tre saker att äta resten av livet så skulle hummus vara en av dem! Den har sitt ursprung i arabvärlden och recepten på hur man gör den, varierar. Som vanligt så finns det inte bara en sanning, utan alla får hitta sin bästa variant. Men har du aldrig provat så lova mig en sak - gör det!


Kikärtor är basen och dessa finns både torkade som ska blötläggas i ca åtta timmar och sen kokas en timme, samt i tetraförpackning där allt detta redan är gjort. När det gäller hummus, så tycker jag att den blir godast på tetra-varianten, medan t. ex falafel blir bäst på de torkade där man får blötlägga själv. Enligt traditionen ska man ha tahini (sesamfröpasta) i hummus. Jag är själv inte så noga med det, men prova gärna och se vad du tycker. Färdighackad chili är guld att ha i frysen - du slipper stå och hacka samt få fingrar som svider om du petar dig i ögat. Dessutom är det är en grym smaksättare  som är bra för blodcirkulationen, stärker immunförsvaret och är rikt på c-vitamin som ger en bra järnupptagningsförmåga. Har jag sålt in den här produkten tillräckligt nu tro? 


Mitt bästa recept på hummus:

ett paket kikärtor (häll av dem i ett durkslag och skölj)
saften från en citron
chili i mängd efter smak
en vitlök (eller mer om man så vill)
olivolja (knappt en dl eller tills konsistensen blir bra)
salt
vitpeppar
(var inte rädd för att krydda på!)


Mixa alltsammans till en krämig konsistens. Blir det för tjockt så tar du bara mer olja. Vad ska man då ha det till? Allt, om du frågar mig! Som röra till middagen, som dipp till grönsaker, pålägg på mackan. Eller så kan man äta med sked direkt ur skålen, haha.


Här har jag toppat med lite koriander och chili och skurit ner mittdelen på kinakål som jag dippade. Broccoli, morot, blomkål, paprika eller gurka är också perfekta grönsaker att dippa. Seså, prova nu!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, hummus är bland det godaste som finns :)

    SvaraRadera
  2. Eller hur?! Ibland undrar jag hur jag överlevde utan i flera år ;)

    SvaraRadera