4 februari 2015

Brödbak

För ett par månader sedan bakade jag det här glutenfria brödet, vid ett par tillfällen. Jag ska dock erkänna att jag har svårt för smaken av bovete, men när en kompis la ut en bild på dessa för några dagar sedan, kunde jag inte låta bli att vilja göra ett försök till. Jag fick tipset att dra ner på mjölmängden, så jag tog fram jäst, vatten och mjöl för att sätta igång. Men jag har ju så svårt för att följa recept....så jag gjorde en egen variant och skippade helt enkelt bovetet.


Vattenmängd, jäst och salt mätte jag upp enligt receptet, men sedan har jag arbetat in andra mjölsorter, till en konsistens som jag tyckte var lagom. Resultatet blev bra, men en liten, liten tendens till kladdigt i mitten, så kanske skulle jag haft i en aning mer mjöl. Annars är mitt allra viktigaste tips vid all form av brödbakning, oavsett mjölsort - våga jäs en klibbig deg! Bröd blir så väldigt lätt torrt och tråkigt annars. Igår använde jag dessa mjöl och gryn:

rismjöl
hirsflingor

Smaken blev bra tycker jag! Kikärtsmjölet är nog det som framträder mest, med en lite nötig smak, medan linsmjölet och rismjölet är väldigt neutralt. Jag ska absolut experimentera vidare med detta, nästa gång med havregryn som jag tror kan göra brödet lite luftigare. Jag har ett recept där man kalljäser frallor gjorda på vetemjöl och rågsikt, kanske kan det vara värt att kalljäsa även dessa (man ställer degen i kylen över natten). Av Hanna har jag fått tipset att vid glutenfri bakning alltid använda flera mjöl- och grynsorter, för bästa resultat. Tänk också på att inte skära brödet förrän det kallnat, precis som det står i grundreceptet. Här hittar du fler tips vid glutenfri bakning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar