15 februari 2015

Gluten- och mjölkfria pannkakor - frasiga och luftiga

Plötsligt händer det! Söndagar är en perfekt dag att avsluta med en god pannkakskvällsmat, om ni frågar mig. Fick en idé om att använda ingredienser som lätt sväller, för att få till fluffiga pannkakor och som jag lyckades, om jag får säga det själv! Det här receptet lär definitivt göras fler gånger. Barnen och jag åt tidigare på kvällen och då min man kom hem efter träning och fick smaka dem var jag var inne för att natta ettåringen, och hör hur treåringen säger med en väldig inlevelse:

"Pappa det var VERKLIGEN goda pannkakor idag!"


Linsmjöl, boveteflingor och amaranthpuffar utgjorde grunden, tillsammans med fiberhusk. I vanlig ordning uppmärksammar jag att måtten bara är uppskattade då jag, som oftast, bakat på känn...

Ca 7 st pannkakor, 10 cm i diameter

0,5 dl amaranthpuffar (finns i välsorterade mataffärer)
0,5 dl boveteflingor
0,75 dl linsmjöl
0,5 msk fiberhusk
4 dl valfri mjölk
2 ägg
0,5 tsk salt
1 krm vaniljpulver
25 g smör eller valfri olja

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser, tillsätt sedan mjölk och sist äggen och det avsvalnade smöret. Låt smeten svälla i ca 10 min. Smeten sväller och blir ganska tjock, men ska ändå rinna lätt ur bunken då du häller. Jag upplevde att amaranthpuffarna, tillsammans med fiberhusk, fick en bakpulverliknande effekt, då de sväller otroligt bra. Pannkakorna blev riktigt fluffiga men också sådär frasigt goda i kanterna som jag älskar.


Stek på medelhögvärme i extra smör om det behövs.


Servera med valfria tillbehör. Här blev det "hallonsylt", granatäpplekärnor och avokado på min och keso med mango på barnens. Nu ska jag fortsätta med veckans handlingslista och läsa lite inspiration i några kokböcker jag lånat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar