10 februari 2015

En makalöst god linsgryta

Några gånger om året, samlas vi fem fantastiska kvinnor en fredagskväll och delar tankar, god mat och dryck i så många timmar vi bara kan. Det är alltid en tillställning att se fram emot, och jag njuter av varenda minut jag får ihop med de här fyra kloka, vackra och härliga vännerna. Senast blev vi bjudna på en makalöst god linsgryta och då våra killar fyllde år kort därefter så bestämde vi oss för att laga den till kalaset. Du hittar receptet hos Kung Markatta.


Tillbehören kan varieras i all oändlighet. Då jag blev bjuden på grytan hade värdinnan färsk koriander i - en perfekt smaksättning. På vårt kalas bjöd vi den med crème fraîche, koriander, två sorters kålsallad, foccacia och kycklingklubbor. Till resterna ett par dagar senare stekte jag grönkål, morötter och mixade färsk broccoli som jag sedan rostade i en stekpanna. Bara fantasin sätter gränser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar