1 februari 2015

En kvällswok

Ett kök som intresserar mig allt mer är det asiatiska. Jag tycker om smakerna och är väldigt fascinerad och inspirerad av deras kärlek till grönsaker. I vår svenska matkultur kan jag tycka att vi är lite trångsynta när det kommer till just grönsaker, vilket jag själv också varit i större delen av mitt liv.  Förutom grönsallad, så kokar vi morötter, ärtor eller broccoli och har oftast grönsaker som ett tillbehör. Det är först på senare år som jag börjat förstå det fantastiska med grönt och egentligen är det märkligt att vi inte låter grönsaker få ta mer plats - det finns ju en uppsjö av olika smaker, konsistenser och texturer och en miljon sätt att tillaga dem. 

Wok är ett gott sätt att tillaga grönt, men är inte en enkel sak att få perfekt om ni frågar mig. Jag har tidigare inte varit så nöjd med mina wok-rätter, men har på sistone försökt läsa in mig en del på ämnet. Det som är viktigast när man wokar är:
  • Att noggrant ha förberett allt som ska ner i pannan innan man slår igång den 
  • Att man har en strategi för i vilken ordning grönsakerna ska i och i vilken storlek man skurit dem, så att de blir färdiga samtidigt
  • En het panna. En riktig wok ska lagas på hög värme, enligt asiatisk tradition och grönsakerna ska ner och vända.
Ikväll lyckades jag dock fantastiskt bra om jag får säga det själv. Min man är väldigt duktig på att woka och är även en kräsen och ärlig typ. Han berömde mig ordentligt så det tar jag som ett bra tecken helt enkelt! Mitt bästa tips för att lyckas med woken är - som i all annan matlagning - förbered väl och lägg ner kärlek och omtanke i det du gör!



Ingredienser:
1/2 kinakål (salladskål)
1 broccoli
1 stor morot
ca 4 cm ingefära
1 röd chili
3 vitlöksklyftor
sesamfrön
rapsolja eller kokosolja

Gör såhär:
Strimla kålen i ganska stora bitar och lägg i iskallt vatten under tiden, så att den behåller sin spänst under tiden du fortsätter med resten av grönsakerna. Ta isär broccolin och hyvla moroten med en potatisskalare, lägg även morötterna i kallt vatten. Skiva ner ingefäran i små bitar och hacka vitlöken samt chilin. När du är klar med alla grönsaker är det dags att börja woka. Hetta upp oljan och fräs ingefäran, vitlöken och chilin och var noga med att det hela tiden är täckt av olja, då både vitlök och ingefära lätt smakar bittert om det blir en aning bränt. Efter någon minut är det dags att lägga i broccolin. Sen är det väldigt svårt att säga exakt hur länge du wokar innan det är dags för kålen, som är nästa ingrediens som ska. Man får helt enkelt känna sig fram. Sist slänger du i morötterna som är så väldigt tunna, att de bara behöver vara i någon minut. Dra av pannan från värmen. Rosta sesamfrön i en torr panna tills de fått färg. Strö över din tallrik och servera rätten med koriander och flingsalt. Favoriten i den här rätten är kålen som är otroligt god att woka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar