12 januari 2015

Indisk gryta

Igår kväll kom vi hem ganska sent och jag var tvungen att ordna matlåda. Hjärnverksamheten var inte på topp, så what to do? Läste för ett tag sedan om rostad blomkål i ugn, googlade och hittade ett recept som lät spännande. En vegetarisk rätt med massor av goda kryddor. Ni hittar det här. I stället för ris gjorde jag röda linser.


Något som jag vill bli mycket bättre på att laga är just vegetariskt. Jag tror det kräver ett litet engagemang under en tid, leta recept och inspiration, och efter ett tag blir man troligen bättre på att improvisera. Som jag tidigare nämnt är jag ingen receptmänniska, i det avseendet att jag följer dem slaviskt. Jag ser dem som inspiration och jag råder alla att göra detsamma - saknas någon ingrediens i ett recept, uteslut eller tänk nytt! I det här receptet skulle det vara garam masala, detta fanns inte i mitt kryddskåp. Jag var inte så sugen på att åka till ICA och något man ska vara medveten om, är att nästan alla färdiga kryddblandingar går lika enkelt att göra själv och inte minst - de innehåller i princip alltid en massa onödiga tillsatser i form av tex. druvsocker, maltodextrin och klumpförebyggande medel, ämnen som är helt onödiga att få i sig. Dessutom är det oftast en ekonomisk fördel att göra sin egen mix. Min egen hemmagjorda garam masala gjorde jag på kanel, spiskummin, nejlikor, chilipeppar och koriander.


Det ser sådär kul ut med mat nedslängd i en låda - inga snygga uppläggningar här inte - men är man student så är man! Kan varmt rekommendera denna rätt, kryddig och mättande. Det här med att rosta blomkål kommer jag definitivt prova framöver, i flera olika tappningar. Smöret man öser över kan ju varieras i oändlighet med olika kryddval! Kan tänka mig att vitlök och rosmarin skulle vara gott till blomkål. Experimentera på! Samtliga ingredienser i detta recept är bra basvaror som jag (om veckohandlingen skötts som den ska) alltid har i kyl, frys och skafferi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar