28 januari 2015

Ris- och kikärtsplättar

I morse hade jag lite energi över och stekte plättar till barnen. En pannkakssmet kan egentligen varieras i all oändlighet och det är så kul att experimentera med detta! I veckan köpte jag två nya mjölsorter på Citygross - kikärtsmjöl och linsmjöl. Båda är rika på proteiner. Jag undviker gärna vetemjöl, och barnen får det oftast bara till ett mål per dag. Jag tror inte att vetemjöl är skadligt (för den som inte är glutenintolerant förstås) i rimliga mängder. Det är snarare när kosten domineras av det som jag tror det påverkar vår hälsa och vårt humör. Jag växte själv upp med mycket mjöl och det är ju helt enkelt så att vete är en del av vårt lands historia. Vi har alltid haft tillgång till det, det är billigt och det ger en mättnadskänsla - inte konstigt att det är vanligt på våra köksbord. Men saker utvecklas och med den tillgång på andra alternativ vi har idag, är det enkelt att variera sin kost.


Precis som med smoothie försöker jag tillsätta extra nyttigheter i plättsmet. Spenat är ett bra alternativ att mixa ner i smeten. Jag vet dock att det här med grönt i maten kan vara känsligt för en del barn. Min treåring dricker gärna spenat i smoothies och som här i plättar, men när det hamnar persilja eller annat grönt i en sås, så är det värre... Man får helt enkelt prova och se!


Jag gissar att de flesta kan röra ihop en pannkakssmet med bra konsistens, men annars är det bara att googla fram ett grundrecept och utgå från det.

Mina plättar:
Rismjöl - två delar
Kikärtsmjöl - en del
Valfri mjölk
Ägg
Spenat
Salt
Smör eller olja att steka i


Till detta gjorde jag "mangosylt" - koka ihop fryst mango och lite vatten - lätt som en plätt! Jag brukar ofta hälla på så att det täcker bären och sen när det kokat upp så häller jag av ganska mycket vatten, kokar ner och låter det puttra. Då får man en ganska tjock konsistens som liknar sylt. Ett annat  alternativ (som dessutom blir väldigt nyttigt) är chiasylt. Inspiration och recept hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar