13 januari 2015

Snabbmüsli

Hemgjord müsli är något jag försöker se till att aldrig stå utan. Det är perfekt topping till yoghurt och smoothies. Men det är inte alltid det finns tid och ork att underhålla förråden, och då går det lika bra att slänga ner lite vad man har direkt i glaset eller tallriken. Här är 3-åringens frukost från häromdagen, med sånt han gillar - havrekärnor, dinkelpuffar, gojibär, pumpakärnor, solroskärnor, bipollen och så absoluta favoriten - mullbär



Sistnämnda har jag ett starkt minne av sedan barndomen, då min farmor (som var född 1925 och ett på den tiden kontroversiellt hälsofreak, som helt klart levde några decennium före sin tid) alltid köpte naturgodis till mig och mina systrar. Jag minns hur vi satt på golvet i hennes lägenhet, med varsin kaffekopp och så fick vi med hennes hjälp långsamt och rättvist dela upp godisarna. Det kunde bli förhandling på hög nivå om vem som skulle ha vilken - men rättvisan, den var farmor noga med. En av bitarna i påsen var mullbär, dragerade med vit yoghurt. Jag hade ingen aning om att det var just detta bär som jag åt hos henne för tjugo år sen, men då jag stoppade ett i munnen för något år sen, kom minnena tillbaka direkt - det är otroligt häftigt med smaksinnet och hur starkt det är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar