19 januari 2015

Buljong

Tillsatser i mat är sällan ett särskilt tilldragande och upphetsande ämne, har jag märkt. Oftast ser jag på både kroppsspråk och blickar att de flesta blir rätt så trötta då det kommer på tal. En del är helt omedvetna och ointresserade, andra blir arga och tycker att man är sjåpig, somliga lägger armen på ens axel, skrattar och säger - skit i det, vi har ju överlevt hittills.

Men jag är övertygad om att alla dessa tillsatser, påverkar våra kroppar. Inte i första taget, men genom att ofta och kontinuerligt ge kroppen ämnen som inte är naturliga och rena, är det i min värld inte ett dugg konstigt att vi blir sjuka ofta, får cancer eller andra sjukdomar som är vanligare nu än förr. Jag kan inte nog understryka att jag inte är medicinskt utbildad, och allt jag skriver är helt och hållet mina egna tankar, min egen tro och det jag lever efter. Den som läser får göra sin egen tolkning.

Buljong är en fantastisk och i princip omöjlig sak att klara sig utan, om man vill laga mat med mycket smak. I soppor, grytor och risotto ger den en smak som är svår att få på något annat sätt. En buljong gör man genom att koka "rester". Grönsaker och rotfrukter som inte behöver vara dagsfärska, skal från skaldjur eller ben och skrov från kött och kyckling. Man kokar det helt sonika i vatten i en eller flera timmar och så har man gjort sig en härlig buljong.



Färdigköpt buljong däremot, innehåller betydligt mindre av råvarorna ni ser på bilden ovan. Låt oss ta en titt på innehållsförteckningen på ICA's köttbuljong:

Innehållsförteckning 
Salt, palmfett, smakförstärkare (E621, E627, E631), jästextrakt, köttextrakt 4,8%, socker, maltodextrin, aromer (innehåller selleri), lök, morot, färgämne (E150d), muskot.

Och så har vi Knorr's:



Innehållsförteckning:
Salt, palmfett, smakförstärkare (mononatriumglutamat, dinatriumguanylat, dinatriuminosinat), jästextrakt, fullhärdat palmfett, nötköttextrakt 2,1 %, arom, maltodextrin, extra jungfruolivolja 1,4 %, karamelliserat socker, lökextrakt, SELLERIFRÖ. Kraftigt saltad.
Det finns massor att skriva kring negativa effekter om palmfett, glutamat, e-ämnen och färgämnen. Ibland känner jag dock att det är bättre att avstå från att slänga all den informationen i ansiktet på folk. Det får räcka att göra sin egen bedömning och sedan kanske, som jag, konstatera att alla de här ingredienserna borde vara sämre än att göra sin egen buljong. Men för den som är intresserad och vill veta mer, finns det litteratur som berör just detta av bl. a Mats-Eric Nilsson. Han har länge och ihärdigt studerat matindustrin och det är lätt att bli helt matt när man läser hans böcker och inser vad vår allra vanligaste mat kan innehålla. Att koka buljong är varken svårt eller dyrt. Vi fryser i istärningspåsar och slänger ner i soppor och grytor. Det som däremot kan vara något man har dåligt av, är tid. Har man inte det, så finns det alternativ där man kommer undan åtminstone några av de sämre tillsatserna. Jag handlar mycket mat på ekologiska webshopar som levererar hem varorna på en eller ett par dagar. Här har ni alternativ på lite bättre buljonger än de som (oftast) finns i vanliga mataffärer. Biofood, Renée Voltaire, och så den här som faktiskt är ett riktigt bra alternativ! Här kan ni läsa ett annat bra inlägg om jakten på den rena buljongen.Bilder: ICA, Knorr och Ett klokare liv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar