10 januari 2015

Gott med grönt i glasen

När det kommer till mat i allmänhet, och smoothies i synnerhet, är jag något av en periodare. Sen i somras, då jag fick en fantastisk och mycket uppskattad födelsedagspresent i form av boken "Hälsokick", så har den här varit en stående favorit. Vill du prova så lägger du fryst mango, avokado, bladspenat, valfri mjölk eller vätska (receptet säger mandelmjölk) och kanel efter tycke och smak i mixern.


Boken var inte bara en förträffligt bra present, eftersom jag hade fått en råsaftcentrifug i ett annat paket, utan även för att den på allvar öppnade mina ögon för hur mycket man kan slänga ner i mixern. Tidigare hade jag bara använt frukt och bär, men sedan jag läst och inspirerats av Marita's recept, har jag blivit mycket bättre på att få in grönsaker och andra nyttigheter i våra smoothies. Det är även ett suveränt bra sätt att få i barnen sådant som deras kroppar mår bra av. Även om mina barn ännu är ganska små och hittills äter det mesta, så är just spenatblad och groddar inte så populärt i sin rena form, men gärna i glaset! Jag blev väldigt glad då vi kom hem från en semestervecka i Grekland och det första min son sa på morgonen var: "Mamma, jag vill ha grön smoothie!".


Då jag inte tycker att komjölk eller yoghurtprodukter gör sig särskilt bra med grönsaker och bär, brukar vi ha risdryck i våra smoothies. Oavsett vilken variant man väljer, vill man ju gärna få krämigheten som en yoghurt annars bidrar med, och undvika ett tunt och blaskigt resultat. Då är mitt bästa tips avokado. Med en halv eller hel, beroende på mängd, så får man en len, fyllig och  dessutom extra näringsrik smoothie.


Precis som Marita skriver i sin bok, så ska man inte vara rädd för att prova gröna juicer eller smoothies. Knepet då man gör juice, är att alltid ha citron eller lime och gärna ingefära ihop med spenat eller grönkål, för att få bort den "bladiga" smaken. Gröna juicer är överraskande gott och gör mig pigg, jag märker på kroppen när jag inte druckit någon på ett par dagar. Den enda baksidan med "juiceandet" är rengöringen - det är så trist att diska centrifugen! Därför rekommenderar jag alla som funderar på att köpa en - välj den som är lättast att rengöra. Den här fick jag, jag läste överallt att den skulle vara lätt att diska, vilket den också är, men likt förbaskat är det ändå lite jobb som man inte kommer ifrån... Men vem har sagt att allt ska vara enkelt?! Marita har en blogg som du hittar här.


Bilder: Ett klokare liv, Aftonbladet, Vavawoom.com, Träningsglädje.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar