21 januari 2015

Inställning och en god återhämtning


Återhämtning i form av mat efter morgonens träningspass. Under de senaste åren har jag tränat på morgnarna. Mest för att det rent praktiskt har varit den enda möjligheten att få träna utan barn, men jag kan ärligt säga att den boosten jag får av att träna eller yoga på morgonen, den räcker långt. Ibland funderar jag på hur jag hade överlevt de här småbarnsåren utan träning och jag känner mig väldigt glad att relationen till motion och mat blev så bra just i samband med att jag fick barn. Jag har ju en idrottslig bakgrund, så även om träningen var väldigt oregelbunden under åren mellan 20 och 17, så hade jag en god kunskapsgrund att stå på när jag väl började träna långsiktigt efter min första graviditet.

Att bli mamma kan vara otroligt tufft och att införa nya vanor just då, är kanske egentligen mer än man kan begära. Jag beundrar alla de nyblivna mammor som väljer att börja träna hemma på vardagsrumsgolvet då barnen är små. Mammor som kanske aldrig satt sin fot på ett gym, eller än mindre har en uppväxt som varit fylld av idrott, motion och rörelse som gett en förkunskap om hur man faktiskt går till väga när man vill förändra sin livsstil. Det är så beundransvärt men också i de flesta fall värt det. Jag vågar inte ens tänka på hur trött jag hade varit om jag adderat dålig kost och lite motion till de sömnlösa nätterna vi hade med vårt första barn. Och hur mitt redan bristande tålamod som tvåbarnsmamma förmodligen hade legat på minus om jag inte kommit ut och rört på mig och blivit kompis med min kropp. 

Samtidigt är det också viktigt att lyssna ordentligt på kroppen. Självklart behöver man ha en positiv tanke, ett jävlar anamma och en förmåga att inte ge upp när det tar emot. Men jag förespråkar en slags balans... Jag kanske inte alltid heller varit bäst på det, men mitt i blöjbyten, skrik, ett hem som ska tas om hand och ett barn som ska ammas eller matas, så är det viktigt att göra en avvägning - är det värt det idag? Igår var jag på förälder/barn-träning och min ettåring var på så gruvligt ledsamt humör att jag efter tio minuter gav upp - jag kände mig helt enkelt tvungen att lyssna på hans bästa. Ibland blir det inte som man tänkt sig och då får man helt enkelt ta nya tag. Det tuffa styrkepasset kanske får bli en rask promenad eller ett lugnt yogapass om man har en sömnlös natt i bagaget. Anpassa, känn efter och lyssna på kroppen (men inte på latmasken, haha!). En pepp till alla mammor där ute - vi klarar det och varje liten ansträngning är värd mer än ingen alls!

Och för att avsluta - glöm inte att äta! Jag har aldrig ätit så mycket som jag började göra då jag blev mamma, sedan dess har det hängt i för mig - mat var tredje timma. Oavsett hur du lägger upp det och vad som passar dig, så tycker jag att grundtanken bör vara att man aldrig ska gå hungrig och inte heller bli sugen på något efter maten. Sistnämnda händer bara mig om jag slarvat med tiden mellan målen. Återhämtning efter träning är otroligt viktigt och detta får man aldrig slarva med! Något som går snabbt och enkelt och ger ett bra näringsintag är smoothie. Jag försöker få in så mycket näringsämnen som möjligt, i synnerhet efter träning, och då gärna med extra protein. I morse tog jag banan (en rejält mogen sådan, som är bra då man tränat - desto mognare banan, desto snabbare kolhydrater), spenat, avokado, mango, ägg (jag föredrar naturliga proteiner såsom hampa eller ägg, men det går precis lika bra med proteinpulver). Sedan en tesked kokosolja och valfri vätska (jag använder risdryck). Toppade med nyponpulver och åt två fröknäcken med smör, ost och tomat. De rekommendationer jag personligen fått från olika kostrådgivare, är att få i sig ca 30 gram protein inom 45 min från avslutad träning för att musklerna ska få bra byggstenar. Går det långsammare har musklerna inte samma upptagningsförmåga och i stället kan musklerna brytas ned. Handen på hjärtat kommer jag inte riktigt upp i den nivån, men ett ägg ger ca 7-10 gram protein, vilket kan vara bra att veta så man har något att utgå ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar