9 maj 2015

Dadelrutor och chokladbollar

I eftermiddags fick vi fikabesök av mina föräldrar och vi passade på att göra lite gott! Chokladbollarna är min paradgren sen ett par år tillbaka, men den här gången valde jag av bekvämlighetsskäl att mixa alla ingredienser i stället för att blanda för hand, så det blev en slätare smet än vanligt men precis lika gott. Chokladrutorna var ett "hitte-på-recept" baserat på vad jag hade i gömmorna. Här nedan får ni veta hur ni gör dem! Alla mått är cirkamått då jag sällan måttar då jag bakar, utan gör på känn.


DADELRUTOR MED INKABÄR OCH CHOKLADTOPPING

Botten:
ca 20 dadlar
ca 1 dl pumpakärnor eller solrosfrön (alternativt både och)
2 msk kokosolja
valfri mängd inkabär

Topping:
kakao
honung, agavesirap eller annan valfri sötning

GÖR SÅHÄR:
Botten: Mixa dadlar och kokosolja på hög effekt så att det blir en slät "smet". Om du, som jag, har en mixer där du kan vrida ner effekten, så gör det innan du lägger i pumpakärnor/solrosfrön och inkabär. Detta är självklart valfritt, men i dessa föredrar jag lite mer tuggmotstånd med större bitar. Inkabären med sin syrlighet blir succégoda ihop med chokladen, men gojibär går garanterat precis lika bra om du inte har inkabär. Täck en lagom stor assiett eller mindre form med plastfolie och bred sedan ut smeten.
Topping: Smält kakaosmöret i en gryta och tillsätt kakao och sötning efter smak. Det är svårt att säga hur mycket kakaosmör jag tog men du ska ta så det blir lagom mycket för att täcka "kakan". Häll sedan kakaosmöret över kakan och låt stå i frysen minst en halvtimma. Kakaosmöret stelnar snabbt men det är lättare att skära i hela kakan när den stått kallt ett tag.

CHOKLADBOLLAR

ca 20 dadlar
2 msk kokosolja
ca 1 dl havregryn
2 msk kallt kaffe eller vatten
3 msk kakao (eller mängd efter smak och tycke)
kokosflingor för garnering

GÖR SÅHÄR:
Mixa allt och rulla till bollar (det är en fördel att väta handflatan för att bollarna ska bli enkla att rulla). Rulla dem sedan i kokosflingor. Förvaras med fördel i frys och håller länge.

För den som tycker att det är mycket nya ingredienser i många av recepten, tänkte jag göra ett inlägg med vad jag har i mitt bassortiment hemma. Däremot kan jag säga att det har varit en process som tagit lite tid. Man behöver absolut inte ruinera sig och köpa hem allt på en gång, utan kan ta lite i taget. Generellt köper jag det mesta på nätet, eller av bekvämlighetsskäl på mitt yogaställe, som har en liten butik. Nätshoppingen av dessa produkter är enligt min erfarenhet i princip alltid fraktfri och går oftast på en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar