8 maj 2015

Groddar på G!

Under en väldigt lång tid har jag velat ge mig på det här med att grodda. Men ibland är det, av olika anledningar, väldigt lång startsträcka för att komma igång. Fast det inte ens gäller särskilt komplicerade saker. Jag litar till känslan att det helt enkelt finns en mening med det. Men nu så! För tre dagar sedan startade jag mitt första groddningsprojekt - helt bovete. Jag har läst på en del, och tänkte ge en liten kort skola om det jag hittills lyckats lista ut, men märk väl att jag ännu är novis på området!


Varför groddar man?
Groddade frön och baljväxter innehåller massor av de små finurliga enzymerna. Jag gissar att du hört talas om dessa, men kanske inte dess funktion - så var det åtminstone för mig. Enzymer är magikerna för vår kropps matsmältningsprocess - kroppen skulle helt enkelt inte vara kapabel att ta hand om den mat vi stoppat i munnen utan dem. Alla råa grönsaker, färsk frukt, groddar, nötter och gryn är mycket enzymrika, men vid 47 grader förstörs dem. Det är alltså detta som tanken med raw food bygger på - att man inte hettar upp råvarorna och på så vis behåller enzymerna och ger kroppen den bästa förutsättningen att ta hand om maten på ett för kroppen skonsamt sätt. När man groddar startar själva växtprocessen på nytt och en rad olika vitaminer och mineraler som fanns från början, börjar gro. Järn, kalcium och kostfiber är också ämnen som groddarna har gott om. 

Vad visar kroppen för tecken vid enzymbrist?
Enzymerna bidrar till en frisk tarmflora och i tarmområdet finns 80% av cellerna i vårt immunförsvar - med andra ord hjälper det dig att hålla dig frisk! Några tecken på enzymbrist: uppblåst mage, diarré/förstoppning, överkänslighet för mjölkprodukter, matallergier, sockeröverkänslig, trötthet efter maten, sömnstörning, hudproblem, inflammationer, svamp-, bakterie- och parasitöverväxt.

Vad kan man grodda?
Egentligen det mesta! Frön, nötter, bönor, ärtor, (min man har något slags projekt här hemma och försöker grodda en avokadokärna - jag återkommer...) - möjligheterna verkar vara oändliga!

Vad ska man tänka på?
Läs på om just den sort du vill grodda. Med vissa sorter - tex. bovete - är det viktigt att skölja groddarna på morgon och kväll, samt förvälla dem innan man äter för att ta bort ett värmekänsligt enzym som motarbetar andra enzymers arbete i kroppen.

Vad kan man göra med groddarna?
Ha dem på mackan, smoothien, mixa dem med frukt eller bär till en raw-gröt - bara fantasin sätter gränser.


Det här är en helt ny värld för mig och jag känner mig lite som bambi på hal is, ska jag villigt erkänna. Jag groddade dessa på bovete, på en helt vanlig tallrik med ett hushållspapper i botten som jag fuktade och sedan lade på plastfolie. Nu ikväll har de redan fått längre "svansar" så jag ska skölja av dem och hoppas på ännu mer till i morgon. Jag fick ett bra tips på Instagram om att mixa dem till en gröt, vilket jag tänker prova efter morgondagens yogapass.

Läs gärna mer i dessa länkar, som jag använt som källor: Hälsovägvisaren, Eaniegreenie, Svenskagroddar.se och Fria.nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar