8 maj 2015

Mitt mellanmålsbehov

När klockan börjar närma sig tio och det är cirka tre timmar sedan jag åt frukost, så går min kropp och hjärna i total tilt om den inte får mat. Jag får jordens huvudvärk och blir på världens sämsta humör, om jag blir utan mat då. Numer sitter jag ju dessutom oftast i skolan på en föreläsning med matematiska begrepp på engelska, vid den tiden, och behovet av mat blir om möjligt större än när man bygger lego eller sjunger barnsånger. Jag vet inte hur ni känner – men för mig står begreppen mat och hjärnprestationer i en enorm samklang med varandra. Får jag inte kolhydrater kan inte min hjärna fungera effektivt!


Idag hade jag med mig två riskakor med hampafrö och svartpeppar. Hela den här serien med riskakor från Friggs gillar jag skarpt. Dels då de är ungefär hälften så tjocka som en vanlig riskaka och dessutom har lite extrasmak och nyttiga frön tillsatta.


På riskakan har jag en pesto som jag körde ihop på en minut i morse, då jag upptäckte att pumpasmöret var slut. Pesto är världens enklaste! Mixa nötter eller frön med olja och någon ört. Krydda med valfria kryddor. Idag blev det en enkel (och vitlöksfri, för klasskamraternas bästa) variant med salt, peppar, bladpersilja, solroskärnor och pumpakärnor. Sen provade jag såklart mina egenproducerade bovetegroddar samt alfalfagroddar (som jag dock köpt i affären). Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar