6 maj 2015

Bovetebiffar som fick tummen upp

Bestämde mig för att laga ett gammalt favoritrecept idag, nämligen bovetebiffar, eller burgare som de heter enligt receptet. Jag tror inte att jag har lagat det på säkert 1 ½ år, men minns att jag gjorde det rätt ofta ett tag. Sagt och gjort – jag svängde ihop dem i eftermiddags medan barnen var med mannen och lekte ute hos grannen.

  

Då de kom tillbaka åt vi mellis ihop och sen stack jag på yoga. Min stora kille brukar inte vara den som bjuder på muntligt beröm i onödan, men när jag kom innan för dörren efter passet, så mötte han mig med två tummar upp i luften och sa ”jättegoda biffar mamma!”. Han hade ätit nästan fyra stycken! Och visst mindes jag att han gillade dem då han var mindre, men med tiden (och åldern) har han ju blivit mer kräsen. Det är så himla kul när barnen gillar vår mat tycker jag! Tror att de flesta föräldrar känner igen sig i den känslan. Nåväl, vill ni laga dessa ljuvligt goda biffar, som är glutenfria, vegetariska och fullproppade på vitaminer, så hittar ni receptet här. Den enda ändringen jag gjort i receptet är ett mjölbyte. I stället för fullkornsmjöl tog jag mandelmjöl och kokosmjöl 50/50.



Till biffarna serverade vi förutom grönsaker en myntayoghurt - busenkelt - blanda turkisk yoghurt med torkad eller färsk mynta. Man kan antingen äta biffarna som tillbehör till kyckling eller kött, eller ha dem som "huvudmål" med grönsaker och tex. linser eller något annat gott tillbehör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar