11 maj 2015

Chicken nuggets med sweet chili-sås

”Tycker du om att laga mat?” frågade min tolvåriga grannpojk ute vid sandlådan vid femtiden i eftermiddags. Då stod jag med en ilsken - och redan ganska hungrig - kille på femton månader på ena armen, och tjatade på treåringen som absolut inte ville följa med in. ”Ja, det gör jag. Fast just nu kanske jag inte hinner tycka att det är så kul”. När barnen är trötta och alla är lite för hungriga, är det lätt att känna att maten mest blir ett nödvändigt ont, som måste göras.

För mig handlar mat i vardagen om bra planering, mycket fantasi och ett stort utrymme för att misslyckas. För när planeringen inte riktigt orkar upprätthållas, då får fantasin ta över och då får man helt enkelt lov att misslyckas ibland! En sak som däremot hjälper mig att orka tänka en dag framåt är inspiration! Att kunna ta del av andra fantastiska matlagares kreativitet och vardag. Och det är av exakt den anledningen som jag vill skriva den här bloggen. Som ni vet älskar jag mat och allra mest att få dela med mig av mina recept, tankar och idéer till andra familjer. Jag vet precis hur det är när både tid, ork och lust att laga mat saknas och hur mycket det betyder att få tag i recept som kickar igång den där lusten till matlagning.

Men så har vi ju det här med tid. I bloggvärlden och på Instagram flödar de vackra bilderna, med fina uppläggningar, vackra miljöer där maten är uppställd och det fina ljuset gör bilderna till ett konstverk. Jag önskar så att jag kunde ge er samma sak. Men helt ärligt. Förutsättningen för den här bloggen, med heltidsstudier, extrajobb, två killar, tidiga yogamorgnar och ett liv i övrigt är helt enkelt att det får bli vad det blir. När minstingen står upp i Stokke-stolen och vrålar som en galen efter mat som han tycker att han redan fått vänta på alldeles för länge. När ärtorna far i golvet innan de ens kommit halvvägs i munnen och någon vispar ut ett glas vatten över hela bordet. Då är det inte riktigt läge att ta fram närbildsobjektivet och säga till familjen att de minsann får vänta på sina morotsbiffar en stund. Ja, ni fattar. Det här är min blogg och med den vill jag förmedla massor av glädje och kärlek till mat.


Men detta blev kvällens middag!

HEMGJORDA CHICKEN NUGGETS MED SWEET CHILI-SÅS

1 pkt kycklingfiléer (gärna minutfilé som är delad och därmed lite tunnare)
2 dl polenta
salt
peppar
cayennepeppar

SWEET CHILI-SÅS
1 1/2 msk hackad fryst chili (eller motsvarande färsk)
ca 1 1/2 dl rapsolja (utan smak)
1 msk honung
1 vitlöksklyfta
en liten skvätt ljus vinäger
salt

Nuggets: Lägg kycklingen på en skärbräda. Salta, peppra och krydda filéerna ordentligt. Snåla inte vid detta moment! Det är så trist med för lite krydda, för då kommer dina nuggets inte vara så spännande. Tärna sedan ner dem i lagom stora - och framförallt hyfsat lika - bitar. Vänd dem i polentan. Stek i rikligt med rapsolja ca 6-7 min. Är du osäker på när de är klara, provskär i en bit. Köttsaften ska vara klar.

Sås:
"Socker, Vatten, Chilipeppar (12.5%), Vitlök, Vinäger, Salt (3,7%), Modifierad Stärkelse (Majs), Förtjockningsmedel (E415), Syra (Citronsyra)." Det är innehållsförteckningen på Santa Marias Sweet Chilisås och därför gör jag egen de gånger vi är sugna. Så enkelt och ingredienser vi alltid har hemma. Mixa alla ingredienser utom vinägern. Smaka av och tillsätt därefter vinäger efter din egen avvägning. Barnen tyckte sådär om såsen och fick i stället dippa i resterna av gårdagens myntayoghurt.

Servera med valfria ingredienser. Idag hade vi färdiga linser i en gryta i kylen. Kanske inte det mest solklara valet men det fanns klart och gick fort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar