17 maj 2015

Grilltorsdag

I torsdags blev det grill i trädgården. Kyckling, ugnsbakad potatis med timjan, hummus med grönsaker att dippa och bäst av allt - grillad paprika. Detta är lite av en specialitet i Makedonien, som mina svärföräldrar kommer från. Tro det eller ej så har jag på tio år faktiskt inte provat att göra det själv förrän nu, kanske för att min svärfar redan gör det så bra...



Såhär gör du grillad paprika:
Köp paprikor (gärna spetspaprika eller chili) och lägg på grillen helt naturella. Grilla tills skinnet är svart (vilket kräver hög värme). Då paprikorna ser ut som på bilden tar du av dem och låter dem vila ca 10 min (de ska sjunka ihop lite). Skala sedan av det svarta och skär dem på längden. Om man vill kan man skölja av dem lite för att få bort ev bränt skal som är kvar. Lägg paprikabitarna i olja med valfri smaksättning. Själv älskar jag kombinationen persilja, pressad vitlök och flingsalt!







Paprikan färdig att njutas! Rekommenderar också att grilla vanlig chili som är vansinnigt gott om man gillar stark mat.


Dippbuffé till gänget i väntan på maten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar