3 maj 2015

Premiär i mitt kök - nässlor


De här vackra små bladen har jag plockat idag. I ett par år har jag varit sugen på att testa, men alltid kommit på det för sent. Det är nämligen så att om nässlor ska förtäras, så ska det vara de första, små och späda skotten som kommer, innan de blommar. I ett hörn av vår trädgård, långt från väg och avgaser, finns en plats där jag oftast svär åt dem när de växer och blir stora. Men i år hade jag minnet i behåll och gick således ut för att plocka en bunt, tidigare idag.

Vad gör nässlor för kroppen?

"Brännässlan är en riktig vårkur för vintertrötta. Nässlorna innehåller mängder med nyttigheter, flera vitaminer som A-, B-, C- och E-vitaminer och dessutom mineraler som kalcium, järn, selen, mangan och zink mm. Nässlan har använts mot olika sjukdomar inom folkmedicinen under flera århundraden, det vittnar litteraturen om. Den har använts på olika sätt mot trötthet, tarm- och matspjälkningsproblem, urinvägsinfektioner med mera. I de gamla böckerna kan man även läsa att man kunde piska sig med brännässlor för att hindra reumatisk värk. Detta ökade blodcirkulationen i stela leder och syran i nässlorna skulle mjuka upp lederna. Nässelvatten, avkok på nässlor, har till och med använts mot dålig hårväxt och skallighet. "

Hur hanterar man nässlor?

Ett absolut smart tips är förstås att använda handskar då man plockar dem. Man ska inte plocka nässlor som växer för nära en väg och avgaser och inte heller i kompost, då denna producerar massor av kväve som omvandlas till nitrit. Detta är skadligt för kroppen, dock i större mängder. Efter att ha googlat runt en del konstaterade jag att de flesta recept innefattar ett avkok på allt mellan 3 och 10 minuter. Jag kokade dem i fem minuter och då de kallnat så kramade jag ur saften ur dem. Den saften drack jag sedan som ett svalt te, vilket var väldigt gott. Nu är jag ganska van att dricka både gröna juicer och alger, så är man ovan kanske det är bättre att starta med någon annan tillredning, så man inte blir avskräckt! Sedan hackade jag ner dem och frös in i plastpåse.

Vad kan man göra med nässlorna?

Ja, vad kan man inte göra med dem! Recepten och idéerna flödar här på nätet, så det är bara att googla loss! Man skulle kunna kalla spenat för nässlans motsvarighet, och utifrån detta kan man gärna tänka. Soppa är troligen den mest kända varianten, som man, precis som spenatsoppa, med fördel serverar med kokta ägghalvor. Jag tror jag kommer satsa på att ha nässlorna i någon form av brödbak eller smoothie, alternativt plättar eller kesokaka. Nu ligger dem i alla fall i frysen och väntar på tillagning, så jag lovar att återkomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar