6 maj 2015

Kosten påverkar din kropp på insidan

Det var en fantastiskt vacker vårdag, och jag var nio år gammal. Jag nös, näsan kliade och ögonen rann. Det konstaterades att jag led av björkallergi, och jag fick börja medicinera, ta ögondroppar och nässpray. I samma veva fick jag också svårt att äta äpplen, päron och andra stenfrukter, samt råa morötter och tomater. Det kliade i och runt munnen, som också svullnade upp. Sedan dess har jag inte kunnat äta något av ovanstående.

Under en period i gymnasiet var jag inte särskilt snäll mot min kropp. Jag tränade otroligt mycket då jag spelade fotboll på elitnivå samtidigt som jag körde spinningpass på morgnarna innan skolan. Dessutom jobbade jag extra i en ICA-butik utöver studierna. Min relation till min kropp var allt annat än bra och jag åt verkligen inte särskilt näringsrikt. I kombination med all stress jag kände, bröt jag ner min kropp, som började säga ifrån. Så fort jag åt kryddor som var röda så blossade stora utslag upp runt munnen och näsan. Jag var vansinnig på dessa fula utslag men förstod inte alls att de kunde ha att göra med hur jag behandlade min kropp. Tillslut fick min kära mamma banka vett i skallen på mig och jag fick helt enkelt välja bort vissa aktiviteter för att överleva. Utslagen försvann och efter en tid kunde jag äta kryddor igen.



Men björkallergin och korsallergierna mot vissa frukter, grönsaker och nötter, som ofta följer med den, har hängt i. För tre år sedan, kom jag genom yogans värld i kontakt med personer som själva erfarit att de blivit av med sin pollenallergi, genom att utesluta gluten från sin kost. Så jag bestämde mig för att göra ett försök, men förstod också att det nog skulle ta sin tid att "rensa ur kroppen". Det finns ingen vetenskaplig forskning som stödjer den här teorin men jag tror att vi behöver äta varierat och med betydligt mindre av spannmål, rött kött och till viss del även komjölk, för att vi ska hålla våra kroppar rena. I tre år har jag varvat mellan att helt utesluta gluten i längre perioder, medan jag vissa perioder äter det då och då. Pasta äter jag oerhört sällan och det har varit så kul att få upptäcka så mycket andra fantastiskt goda alternativ det finns. Jag har även dragit ner mycket på mjölkprodukter och äter sällan rött kött, förutom köttfärs. Sedan jag la om min kost så har jag aldrig någonsin känt att jag gjort avkall på något - snarare har jag berikat mina sinnen enormt mycket nya, goda smaker.


Och vet ni?! Den här veckan har jag ätit färska morötter. Flera gånger! Jag har inte känt av någon som helst klåda och ikväll provade jag faktiskt att äta en bit äpple. Liten, men ändå - jag kände inget. Jag kan nog inte förklara hur fantastiskt det känns att få äta saker som jag inte kunnat smaka på över tjugo år. Som att en helt ny värld har öppnat sig. Och i år har jag inte känt av pollen alls hittills. Dock äter jag min medicin, men i vanliga fall så lider jag av besvär trots att jag äter medicinen. Det här gör mig så lycklig och det gör mig glad att man faktiskt genom en förändrad kost och livsstil kan förändra kroppens beteende. Namaste - "jag tackar mig själv, min kropp och vi tackar varandra för det arbete som vi gjort tillsammans.” Tack för att jag hittade yogan och allt den har gett mig och för att jag kommer kunna skörda lika fina morötter som vi gjorde förra året, och njuta av dem som de är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar