4 maj 2015

Grönt till barnen


Vi vill ge våra barn en varierad och näringsrik kost, utifrån ett enda perspektiv - hälsan. Vi är båda helt övertygade om att en god kost är en bra förutsättning för att hålla sig frisk. Eftersom mat är något vi stoppar oss flera gånger dagligen och sedan passerar hela vår kropp, bör det därför vara av stor betydelse i det långa loppet vad man väljer. Om hälften av alla tusentals måltider man äter är bra sammansatta är ju det ofantligt mycket mer än inga alls. Med andra ord - tillsatser och socker i några måltider per vecka är inget jag tror påverkar - det är först när det blir en del av varje måltid som min övertygelse är att vi löper stor risk att försämra vår hälsa.

Grönsaker kan för många vara en svår nöt när det gäller barn. Jag vill alltid understryka att jag inte har någon egen erfarenhet av större barn än mina egna, men jag inbillar mig att det spelar roll att man åtminstone försöker prova så många olika saker som möjligt redan då de är små. Vår ettåring äter allt - han roffar helst ensam åt sig hela skålen med haricot verts och sojabönor och sitter och äter tills innehållet är slut. Jag vet inte om jag varit lite för fånig med att vår stora kille skulle sätta i halsen när han var mindre och därmed blev sämre på att prova flera sorter. Hur som helst är han mer kräsen med vilka grönsaker han gillar. Men dessa grönsaker går alltid hem hos honom:

kikärtor
bönor (vita, edamame, kidney, svarta)
avokado
gurka
ärtor
morot

Och det är med sistnämnda som jag ville slå ett slag för att vara lite finurlig. Ja, nu är jag nog säker på att de flesta föräldrar försöker vara finurliga med grönsaker, men detta funkar för oss! Riven, skivad eller tillagad morot går INTE hem. Men om vi ger honom en hel morot eller såhär - i stavar, gärna med dipp. Då går det hur bra som helst! Hummus äter han om jag kallar det för "dipp" i första läget. Säger jag "hummus" ska han inte ha...men att han själv sedan sitter och säger att han "dippar i hummus mamma" då går det fint. Ja, ni hör ju själva att de har sina saker för sig... Jag är otroligt förvånad att han åt den här dippen igår fastän jag hade persilja i - gröna små örter brukar sällan komma in i munnen. Över huvud taget är mitt tips - gör grönsakerna roliga! Lägger man lite tomater, kikärtor, morot och gurka som en gubbe med ögon, näsa, mun och hår så brukar han äta med glädje! Och ett annat bra tips är att man - som igår - låter barnen äta grönsakerna i väntan på maten. Oftast är de ju lite otåliga och när maten väl kommer på tallriken fokuserar de hellre på köttbullar än morötter. Då får man lite lugn och ro vid sista stunden på matlagningen och dessutom får kidsen i sig grönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar